Ett liv i Bangkoks slum

Idag hade vi en till engelskalektion på förskolan. Lektionen bestod av att rabbla alfabetet och skriva ner bokstäver. Sedan hämtades stämplar med olika figurer på. En stämpel sattes på pappret och vi skrev under stämpeln vad det hette på engelska och hur man uttalar ordet. Cow, house, bird, hello - så småningom blev det upp till 40 ord. Barnen satte stämpel på stämpel tills det inte fanns några kvar. De ville verkligen lära sig, och visade stolt upp sina papper och räknade hur många papper de skrivit på engelska. De små, som inte kan någon engelska, ville också vara med. Så de satte stämplar på sina papper och visade stolt upp dom. När vi skulle gå fick vi en massa kramar och t.o.m en puss på kinden!
Efter förskolan besökte vi den handikappade killen igen. Med orden tack och hej som vi kan på thailändska, och lite teckenspråk lyckades vi halvt med en konversation. Vi gav honom några av våra gåvor. Skorna från Team Sportia, lakan och handdukar.
Men hur ser det ut egentligen, kanske ni undrar. Tänk er ett långsmalt rum, 4x8 meter, med knappt något golv och skräp överallt som endast gör det möjligt att gå på en liten gång fram till toaletten. Den enda möbeln vi såg var en säng och det finns inte heller mycket till lyse. Han bor till och med sämre än de andra i plåtskjul här. Grannen sitter och kollar på tv, medan han och hans mor inte ens har en stol att sitta på. Annika försöker ändå förbättra detta. Hon hjälper till med att bygga om deras badrum (som enligt våra mått knappt räknas som ett dass).
Killens handikapp gör det ännu svårare. Inte bara att det sliter ut hans skor, eftersom han går snett. Han kan inte få något normalt jobb eftersom han måste ta hand om sin mor. Men Annika kan inte ge honom vilket jobb som helst inom hennes projekt, det måste vara något han kan klara av. Hans mor kan inte hjälpa till att få in pengar. Hon satt på samma ställe på sängen som när vi träffade henne för två dagar sedan.
Vad skulle han göra om inte Annika vore här? Det är också genom henne som de får hjälp via svenska sponsorer. Men den thailandska staten hjälper inte till mycket, de ger dem ungefär 120 kr (500 bath) i månaden. De andra i området kan knappast hjälpa till med pengar eftersom de har det tufft själva. Tragiskt nog är han knappast ensam om sin situation. Så är det här, i livet i Bangkoks slum.

...You know this area?

6.15 ringde klockan. Ingen av oss har sovit mycket i natt. Det hade regnat sedan kl. 01.00, och regnets smattrande på taket låter t.o.m mer än vår fläkt som är på sin högsta nivå. Vi gick upp tidigt men hade ändå inte räknat med morgontrafiken och att det skulle ta 20 min att hitta en taxi! Men till slut, efter 50 min i taxin, kom vi fram. Marknaden där vi skulle sälja hängare var inomhus, på 7:e våningen i ett jättefint hotell. Det var ett extra plus att det fanns toaletter och aircondition där. Marknaden bestod mest av säljare och köpare av icke-thailändskt ursprung. Det såldes smycken, mat, kuddar och man får inte glömma klädhängare från Annikas projekt!
Efter lunchen stängdes marknaden och vi skulle åka tillbaka hem till slummen för att lämna de galgar som var kvar. Vi gick ut på gatan med vår packning och skulle leta efter taxi. Vakten till hotellet hittade genast en taxi åt oss - det tog 5 sek sedan var en bil framme. Lite skillnad från hur lång tid det tog för oss på morgonen. Vi visade lappen där adressen står på thailändska. Chauffören rynkade pannan och pekade på adressen med frågande min.
- "Yes, it's the address," sa vi.
- "... You know this area?" frågade chauffören.
- "Yes," svarade vi.
Chauffören såg frågande på oss men beslöt sig ändå för att köra. Man förstår hur han tänker - varför vill två blonda ungdomar, som nyss kommit ut från ett jättefint hotell, åka till slummen? Tyvärr kunde han inte tillräckligt bra engelska för att vi skulle kunna förklara.
När vi kom tillbaka till slummen hörde vi en liten röst ropa på oss. Det var ett av barnen från förskolan som ville umgås med oss. Han pratar knappt någon engelska så att kommunicera är väldigt svårt. Men vi antar att han gillar oss, eftersom han gav Linda en kram.
På eftermiddagen fick vi lite ledig tid och vi bestämde oss för att vara riktiga turister för en eftermiddag. Vi beökte Wat Pho - ett tempel med en liggande Buddha. Vårt nästa mål skulle vara Grand Palace, men det var redan stängt.

Igår kväll hände något spännande! Vi visade hur en kortlek fungerar för Princess och Pinky, som aldrig sett en innan. Vi lärde dom  "Finns i sjön", som blev översatt till "Fish in lake". Hur tycker ni man ska förklara det namnet...?

Ba Ba boom!!

Idag, måndag, träffade vi Annika kl 10 i lokalen för Häng På projektet för att jobba. Bl.a bar vi och packade upp nya grejer till lokalen. Linda jobbade med att sätta på loggan på kassarna som kunderna ska få när de köper galgarna. Dessa behövs imorgon då vi ska stå på en marknad och sälja galgar.
Mitt under vårt arbete kommer en kackerlacka fram. Vi överdriver inte, den var minst 5 cm stor! Och Linda, som brukar vara så orädd för djur, hoppade högt uppe i luften och skrek.
Vid lunch hälsade vi på en familj som bor i slummen. Familjen består av en handikappad kille som tar hand om sin gamla mor. På grund av sin sjukdom kan killen inte få något vanligt jobb utan han gör galgar. Om det inte vore för Annika skulle denna familj må mycket sämre än vad de gör idag. Så visst gör hon stor skillnad här.
Under lunch träffade vi också en holländsk volontär som bor här i slummen. Hon låter thailändska flickor göra jätte fina armband så att de får lite pengar och utöver sin lön får de engelskalektioner. Se www.sjcompany.nl .Vi kommer båda två köpa med armband hem.
Efter lunchen besökte vi förskolan, där Moew jobbar. Vilka härliga barn! Och vilken energi! Vi försökte lära dem några engelska ord. Det gick bra till en början, men snart sprattlade deras ben och de ville leka. Den roligaste leken hette "Ba Ba boom" och den lekte vi länge. Men barnens favoritlek var att spela Temple Run på Carros iPhone. De har nog aldrig varit lika koncentrerade som då.
Efter besöket bestämde vi oss för att sitta i lokalen och jobba lite till. Linda gjorde klart kassarna och Carro klippte tyger. Nu sitter vi trötta hemma i soffan och tittar på när Moew gör galgar. Princess och Pinky äter middag i sina skoluniformer. En helt vanligt vardagskväll för dem, om inte vi vore här.

Välsignelse och Ahlgrens bilar

Som ni kanske vet så är 90 % av alla thailändare buddhister, och ni kan inte gissa vad som hände idag! Vi blev välsignade av en munk vid ett 500 år gammalt tempel som heter Wat Chalo! Detta händer tydligen mycket sällan, och vi känner oss enormt lyckosamma. Vi fick ta av oss skorna och sätta oss ner på huk framför munken med handflattorna ihop (som Sankta Lucia gör). Sedan kastade han små vattendroppar på oss med ett knippe med kvistar samtidigt som han sa välsignelsen. Därefter fick vi armband som ett tecken. Vi var båda två helt lyriska många timmar efteråt.
Eftersom det var söndag idag så var det mesta stängt och vi bestämde oss för att se Bangkok. Vi hade hört om en svensk som höll en guidetur som hette Bangkok By Bike - där man alltså cyklar genom Bangkok. Ni ser säkert framför er Thailands trafikkaos och bland dem 3 svenskar som kommer vinglandes på cyklar. Men faktum är att vi cyklade på små bakgator och bland hus, där det knappt fanns några bilar alls.
Vi fick se ett annat slumområde som var väldigt likt det område där vi bor. Vi fick också se en djungel och Thailändsk landsbygd. Vi fick pröva olika thailändska frukter, Linda såg ett djur som liknar en krokodil, vi besökte templen (inkl blev välsignade) och såg överklassen och den undre klassens hem. Det är sådana skillnader det finns här! Ena huset är superlyxigt med stor tomt och nybyggt hus. Nästa hus kan vara ett plåtskjul. Väldigt tragiskt men sant.

Igår kväll satt vi och pratade länge med hela familjen. Familjen består av mamma Moew och döttrarna Princess och Pinky. De pratar mycket bra engelska jämfört med alla andra thailändare och de var väldigt nyfikna på Sverige. Å andra sidan var vi lika nyfikna på Thailand. Vi bjöd varandra på godis. De verkade gilla vårt sura och salta godis (om inte så var de så vänliga och log i varje fall). Pinky, den yngsta dottern på 7 år, verkligen älskar Ahlgrens bilar. Hon undrade också varför vi var så långa och vita. Hon undrade om vi drack mycket mjölk?

Tyvärr kommer vi inte att kunna lägga upp så många bilder förrän efter resan. Vi kan inte tanka över bilderna från kamerorna till någon dator. Så just nu får er fantasi räcka tills vidare.

BANGKOK

Vi är äntligen här!
Efter ca 11 timmar på flyg, airtrain och skytrain så träffade Annika oss vid Nana station. Hon visade oss sitt hem och bjöd på frukt. Därefter bar det iväg ut till slummen. Slummen är rätt svårt att komma till, antingen åker man dit med taxi eller med buss. Men till slut kom vi fram.
Det är väldigt varmt här! Vi svettas tonvis, bara efter några minuter men kompenserar det med att dricka tonvis med vatten. Det finns inga turister här, vi är nog de enda europeerna just här - och vi får många blickar. Men alla är supertrevliga och de få personer som kan engelska vill gärna prata med oss.
Vi bor hos Moew, en kvinna som jobbar pa en förskola (som vi också besökt) och har två döttrar. Huset är (enligt svenska mått) väldigt basic. I toaletterna måste man spola själv, el ska man ha på så lite som möjligt för det är jättedyrt. Rummet vi bor på är ok, men också det jättevarmt. Ungefär 40 grader därinne dygnet runt, och vi har inget aircondition utan en fläkt som är på så fort vi är i rummet.
I fredags var vi trötta av resan och av alla nya intryck. Så resten av eftermiddagen gick vi runt och tittade. Vi köpte fotmassage också, och pratade med kvinnan som jobbar där.
Idag, lördag, när vi till slut kunde få tag på en taxi mötte vi upp Annika och shoppade tyger till hennes galgprojekt i China town. För att komma dit fick vi ta en åktur på floden med båt - väldigt vackert med de stora templen bredvid vattnet. Sedan bestämde vi oss för att åka till turiststråket Khosan Road (stavning?) och vilken kontrast! Här är det thailandare som prackar på oss att köpa deras varor. Här finns McDonalds, Sturbucks (där sitter vi nu) och Burger King. Här finns riktiga toaletter, aircondition och turister överallt. Vi hörde en turist säga: so this is the real Thailand....
Oh herre gud, du har ingen aning - tänkte vi.

Departure

Nu har vi äntligen gått igenom alla säkerhetskontroller på Arlanda. Nästa stopp blir Helsingfors för att sedan åka vidare till Bangkok!

Tack Carros pappa som skjutsade oss till Arlanda!

Fler gåvor, sponsring och packning

Ännu fler gåvor har kommit!
Familjen Gustafsson har gett oss ännu fler kläder! Tack så mycket!
Vår vän Elin har gett oss en annan rolig gåva, nämligen färgpennor, block, kritor och pysselsaker i massor! Vi kommer besöka och jobba i en förskola, och detta var den perfekta gåvan att ge bort. Tack Elin!

Resten av kvällen gick åt att börja packa. Det blir rätt mycket bagage, som ni kan förstå, med alla saker som vi fått av andra. Men idag har vi fått veta att Finnair (bolaget vi ska flyga med) sponsrar med en extra väska utan att vi behöver betala övervikt. Tack så mycket Finnair!

Ännu fler gåvor

Idag har vi fått ännu fler gåvor i form av lakan och handdukar av en anonym givare. Stort tack!

Dessutom har vår klädinsamling ökat då Carros kusin Josse gett oss ännu fler kläder. Tack så mycket! Även ett tack till Johan som transporterade det från Örebro.

Nu är det bara 1 vecka kvar!!! (eller 7 dagar, eller 168 timmar, eller 10 080 minuter eller 604 800 sekunder...)

Team Sportia ger skor

Idag skänkte Team Sportia ett par skor till en handikappad kille i Bangkok. Tusen tack!

Sista PA och gåvor

Idag hade vi en kort men effektiv PA lektion. Vi blev klara med frågorna för intervjuerna, gick igenom vad var och en skulle ha med sig för speciella saker på resan. Vår handledare, Johanna, mailade vi för att boka ett möte inför resan nästa vecka.

På fritiden har vi börjat samla in kläder, skor mm för att ge till människorna i slummen. Moa, som var och hjälpte till i Bangkok för ett tag sedan, har skickat pengar. Pengarna vill hon att vi ska använda till att göra något speciellt för några i slummen. Omtänksamt av Moa och ett toppenförslag tycker vi! Stort tack!

Och detta stod utanför dörren till Carros hus när hon kom hem:

Familjen Small har gett en hel kasse med barnkläder att ta med. Tack så mycket!

Nu är det bara 2 veckor kvar...

Sista vaccinationen!

Idag var det dags för den sista vaccinationen, och det var inte lite som vi skulle vaccinera oss mot. Båda två fick sprutor, men sedan ska vi också äta tabletter och dricka någon storts dryck.

Stipendium

Idag skickade vi in blanketter för att ansöka om stipendium för vår resa. Nu är det bara att hålla tummarna!
Önska oss lycka till!

Nu är det 3 veckor kvar tills vi ska åka. Längtar...

Zonta

Idag hade vi ännu en PA lektion. Denna gång började vi med att skriva ner vilka frågor vi ska ställa vid de intervjuer vi ska ha. Till vår hjälp hade vi två böcker vi lånat från stadsbiblioteket och den information vi samlat in sedan tidigare.

Efter lektionen hade vi möte med en ny sponsor, kvinnoföreningen Zonta. Zonta är en global organisation för yrkesverksamma kvinnor i olika åldrar och yrkeskategorier. Tack så mycket Zonta!